Koliko je vožnja na plin jeftinija od vožnje na benzin?

Testirano na autu Opel Astra, motor Z16XER (1.6l), 85 kw, na uzorku od 5.500 km. Naime, toliko je auto prešao pre nego što je ugrađen plin. Instaliran je uređaj AC Stag Q-box plus i Tomasseto isparivač. Ugradnja je poverena poznatom Beogradskom autogas servisu.

Auto je za tih 5.500 km vožnje na benzinu prosečno trošio 7,63 l/100 km (Slika 1). Odnos gradske vožnje i otvorenog puta je bio je u odnosu 3/2.

 Slika 1

Posle ugradnje plinskog uređaja i pređenih novih 5.500 km situacija je sledeća: Auto je na plinu prosečno trošio 9,37 l/100 km (Sklika 2)  + 0,49 l/100 km benzina (Slika 3). Odnos gradske vožnje i otvorenog puta je jako sličan prethodnom merenju i u odnosu je 3/2 u korist gradske vožnje.


Slika 2


Slika 3

Na osnovu gore iznetih podataka dolazi se do računice da je auto potrošio:

31% više plina nego benzina


  • 9,37 / (7,63 - 0,49) = 1,31

i jedno i drugo merenje je vršeno tokom letnjih dana. Zimi je potrošnja naravno veća, pa bi neki godišnji prosek za ovaj auto (umesto 7,63 l/100 km) bio približno 8 l/100 km benzina. U praksi se vožnjom na plin potroši oko 1l goriva na 100 km, pa da se dobija sledeći odnos potrošnje benzina i plina :

1l benzina +  9.17l plina (7 + 31%)

Cena goriva varira tokom godine, pa je zato za primer uzeta prosečna cena za poslednjih godinu dana:
  • 1l benzin = 1.059 € 
  • 1l plina = 0.588 €

Ukoliko se pomnoži sa potrošnjom dobija se razlika ili ušteda vožnjom na plin od:

2,021 € na 100 km


  • 8 l benzina x 1,059 € = 8,472 €
  • 1 l benzina x 1,059 € + 9,17 l plina x 0,588 = 6,451 €
  • 8,472 € - 6,451 € = 2,021 € na 100 km

Troškovi ugradnje i ordžavanja plinskog uređaja za 100.000 km iznose 835 €
  • 560 € ugradnja,
  • 75 € atest,
  • 12.5 € nova saobracajna dozvola.
  • Servisi (zamene filtera) se rade na 10.000 km tako da na 100.000 postoje 10 servisa (5 x 12.5 €+ 5 x 25 €).
Na osnovu svega gore navedenog ugradnja plinskog uređaja:
  • će se isplatiti posle pređenih 35.000 km, 
  • dok na 100.000 km očekivana ušteda će biti 1.186 € (2.021€ - 835€)



Comments

  1. pod hitno kod majstora, nesto je lose nastelovano

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na savetu. Auto je ispravan a uredjaj je kvalitetan sa OBD kontrolom. Realnost je upravo takva kakvu sam izneo uzevši u obzir i cenu goriva i potrošnju. Ili ne voziš na plin ili ne vodiš statistiku.

      Delete
  2. Čitao sam ovo pre ugradnje plina kod sebe, a nikako da stignem da napišem.
    Matematiku istu vodim, međutim.
    Fabia 1.4 86 konja BXW motor 2010 god.
    Potrosnja na 100km, (1/3 grad 2/3 otvoreno) 5.7l benzina
    zbog novog udaljenog posla prošle godine na 153 000 ugrađen plin ac stag + tomaseto 330e + atesti + saobracajna sve ukupno 51000 dinara. Nakon toga potrosnja plina je bila 7.5 - 8l, posle tri stelovanja u 10 000km i promene pumpe na kojoj sipam, potrosnja na zimskim gumama je 6.7l, na većim letnjim 7.2l (prosek na spritmonitor.de mi je 7), benzina na 100 km trosi 0.4 do 0.6l više ne (prebacuje na 42 stepena na plin)

    za 15 meseci na plinu pređeno 40 000 km, odnos iz AC-staga je 94% plin 6 % benzin. pa se lako da izračunati Plin 37600 * 7/100 * 72 = 189504 din + benzin 2400*5,7/100/145 = 19836 Sumarum 209304... ista voznja samo na benzinu 40000 * 5,7/100 * 145 = 330600
    Razlika 121296 dinara. odnosno 303,24 na 100km.

    Računica nam je približno ista osim što ste naveli da troši litru benzina uz plin, što sigurno nije tako, ukoliko jeste onda na korekciju temeprature.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hvala na komentaru,

      Akcenat teksta je bio na tome da auto konvertovan na plin trosi 30%, a cesto i vise plina nego na benzinu, sto se i u tvom slucaju pokazalo kao tacno 7/(5,7-05)=1,34, odnosno 34% veca potrosnja plina u odnosu na benzin.

      To je najbitnija polazna tacka u odluci o ugradnji plina. Cesto su ljudi u zabludi verujuci majstorima o minimalnoj povecanoj potrosnji od 5-10%. Sve ostalo se lako izracuna i stvar je samo matematike, odnosno trenutne cene goriva ili ugradnje ili procenta voznje na benzin.

      Delete

Post a Comment